Web Analytics Made Easy - Statcounter

یاسمن طلوعی: شاید هنوز هم خیلی‌ها او را با سریال «سه دونگ، سه دونگ» به یاد بیاورند؛ عباس جمشیدی‌فر یکی از بازیگرانی است که بیشتر او را با سریال‌های طنز و فیلم‌های کمدی می‌شناسیم.

جمشیدی‌فر پیش از این در آثاری چون «خروس جنگی»، «دم سرخ‌ها» و «زیر نظر»، مقابل دوربین رفته و امسال با «شیشلیک»، جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان، در سی‌ونهمین جشنواره فجر حضور دارد که پُر فروش‌ترین فیلم تا این‌جا بوده است و شانس دریافت سیمرغ برترین فیلم به انتخاب تماشاگران را هم دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همکاری با مهدویان را یکی از تجربه‌های خوبش در بازیگری می‌داند و برگزاری جشنواره در دوران کرونا را اتفاق مثبتی می‌داند. با این بازیگر درباره حضورش در فیلم «شیشلیک» گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

همکاری با محمدحسین مهدویان در فیلم «شیشلیک» چطور شکل گرفت؟

من آقای مهدویان را از قبل می‌شناختم و فیلم‌هایش را هم دیده بودم. شاید از من کار دیده بود و از نزدیک هم همدیگر را دیده و آشنا بودیم. آقای مهدویان به من اعتماد کرد که در فیلم «شیشلیک» حضور داشته باشم. برای نقشی که در این فیلم بازی کردم، او به من زنگ زد و من فیلمنامه را خواندم و مثل روال همه کارها، همکاری‌مان آغاز شد.

وقتی که فیلمنامه را خواندید، چه واکنشی داشتید؟

در این چند سالی که در سینما و تلویزیون کار می‌کنم، فیلمنامه‌ای به این شکل که بخواهد جذاب و زیبا، یک مسئله اجتماعی را که در جامعه ما اتفاق می‌افتد، به چالش بکشد و به شکل طنز بیان کند، ندیده بودم و برایم جذاب بود. امیرمهدی ژوله، فیلمنامه را زیبا نوشته و آن اتفاق‌هایی که در فیلمنامه رقم می‌خورد، خیلی جذاب بود.

وقتی فیلمنامه را می‌خواندم، یک‌جاهایی می‌خندیدم و یک‌جاهایی هم دلم برای کاراکترها می‌سوخت. به همین دلیل به هیچ عنوان تعلل نکردم و دوست داشتم با آقای مهدویان کار کنم و فیلمنامه‌ را هم خیلی دوست داشتم و در نهایت به عنوان یکی از بازیگران در فیلم «شیشلیک» حضور پیدا کردم.

قبل از فیلم «شیشلیک» با چنین خانواده‌هایی در واقعیت مواجه شده بودید؟

اگر کسی بخواهد بگوید که من در زندگی روزمره‌ام و همچنین شهر بزرگی مثل تهران که پایتخت است، چنین کاراکترهایی ندیده‌ام یا با آن‌ها برخورد نکرده‌ام، به نظر من مبالغه می‌کند. به دلیل این‌که ما اگر در همین خیابان‌های اصلیِ شهرمان هم بگردیم، خیلی خیلی بیشتر از این‌ها از این‌جور قشر آدم‌ها و خانواده‌ها را می‌بینیم. من هم قطعا چنین آدم‌هایی را دیده‌ام و با آن‌ها برخورد داشته‌ام. در حاشیه اتوبان آزادگان، امام و در حاشیه‌ صیاد شیرازی به وفور از این دست خانواده‌ها دیده می‌شوند.

محمدحسین مهدویان، در هدایت شما چقدر تاثیر داشت؟

مهدویان به شدت کارگردانی باهوش، تیزبین، ریزبین و خلاق است. خیلی خوشحالم که با او کار کردم و به عنوان بازیگر از او یاد گرفتم. از لحاظ هدایت بازیگران هم او به زیبایی هر چه تمام‌تر به قدری فضاسازی جذابی در صحنه انجام می‌دهد که کار بازیگران را خیلی راحت می‌کند و مشخص است که در ذهنش چه چیزی می‌گذرد و آن را به راحتی بازگو می‌کند و شما هم به عنوان بازیگر، اجرایش می‌کنید.

خدا را شکر که جشنواره فجر به خوبی در حال برگزاری است و امیدوارم هیچ اتفاقی برای مخاطبانی که برای تماشای فیلم‌ها می‌آیند، نیفتد

در نوع بازیِ شما هم تاثیر داشت؟

بله به شدت. نه‌تنها در بازیِ من تاثیر داشت که در بازی تمام بازیگران هم تاثیرگذار بود. یعنی اگر قرار باشد یک نفر از جلوی دوربین رد شود هم، خیلی برای مهدویان مهم است. حتی نگاه کردن بازیگر هم برای او اهمیت دارد. عواملی هم که در پشت صحنه حضور داشتند، همگی درجه یک و کاربلد بودند.

در مورد برگزاری جشنواره در شرایط کرونا توضیح دهید.

امسال جشنواره به دلیل کرونا که تمام دنیا را دربرگرفته، یک‌مقدار نسبت به سال‌های گذشته و به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، کم‌تر مورد استقبال قرار می‌گیرد. شاید بعضی از سالن‌ها خلوت‌تر باشند اما سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هم مثل جشنواره‌های دیگری که در جاهای مختلف جهان برگزار می‌شود، برگزار شد. به نظر من خدا را صد هزار مرتبه شکر که این جشنواره به خوبی در حال برگزاری است و امیدوارم که هیچ اتفاقی در جشنواره و همچنین برای مخاطبانی که برای تماشای فیلم‌ها می‌آیند، نیفتد.

          خواندن این مطالب هم پیشنهاد می‌شود:          ◾️ پرفروش‌های جشنواره فجر/ «شیشلیک» همچنان پیشتاز است          ◾️ حمله تند مسعود فراستی به محمدحسین مهدویان و فیلم «شیشلیک»          ◾️از شوخی‌های رضا عطاران تا عصبانیت محمدحسین مهدویان

۵۷۲۵۹

کد خبر 1483601

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سی و نهمین جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم فجر محمدحسین مهدویان فیلم شیشلیک محمدحسین مهدویان فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۱۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای فسیل کم بود

به گزارش همشهری آنلاین، هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود. در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید. در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

حمزه صالحی نویسنده فیلم «فسیل»

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

در این بیانیه حتی قیمت‌ها به تفکیک ژانر نوشته نشده‌اند!

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند. در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

کد خبر 849248 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران چهره‌های مشهور

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره‌های کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • چرا پخش یک سریال از تلویزیون با بازی پژمان جمشیدی متوقف شد؟
  • دولت عشق آمد و من دولت پاینده شدم/ نگاهی به فیلم مست عشق
  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • این تصاویر رییس جمهورها را به گونه‌ای که تا به حال ندیده‌اید نشان می‌دهد!
  • قطع آب و خسارت به محصولات دغدغه‌ی کشاورزان قزوینی+ فیلم